
Biography
Silvano Rubino was born in Venice in 1952. He studied painting at the Academy of Fine Arts of Venice.
He lives and works in Venice and Milan.
1972-1981 takes part in group exhibitions at the Fondazione Bevilacqua La Masa in Venice.
1972-1993 dedicates to painting.
1984-1987 works on set design and theatre costumes.
1989-1996 lives in Brazil where he exhibits his works in public and private exhibition spaces.
1992-1993 works on a body of installations, conceived for the exhibition Projeto Kafka, which shows at the Solar do Barão Museum in Curitiba (Brazil). From this starting point, the environmental installation becomes one of the most significant aspects of his work, in which formal synthesis becomes the element which, combined with a poetic-conceptual characteristic, determines the essence of his work.
1994 starts to work with photography. His photos are stories told in images which he constructs starting with sets created in his studio.
2000 Galeria Gabriela Mistral del Ministero della Cultura di Santiago del Cile, solo exhibition, Corpo a corpo, Diario di un delirio.
2001 begins to use glass in his works.
2002 Museo Archeologico Aosta exhibition Glassway.
2009 53rd Biennale Art of Venice, collateral event, Glasstress, Palazzo Franchetti, Venice
2010 Fondazione Bevilacqua la Masa, Venice, solo exhibition, In equilibrio tra due punti sospesi, shows a body of installations where used different medias as glass, marble, steel, video.
2012 MAD (Museum of Art and Design) New York, Glasstress New York.
2013 Maillol Museum Paris, Fragile.
2015 56th Biennale Art of Venice, collateral event, he exhibited in The dialogue of Fire, Fondation Valmont, Venice.
2016 Bornholm Art Museum, Denmark, European Glass Context.
2017 begins to work to a series of images made with 3D modelling
2017 MMKK (Museum Modern Kunst) Klagenfurt, Unheimlich schön Stillleben heute
2019 Fondation Valmont Venice, Hansel e Gretel.
2021 Spuma, Space for the Arts, Venice, How long is forever?
2022 Fondazione Cini, Istituto di Storia dell’Arte, Centro Studi del Vetro, Editi-Inediti: disegnare ‘in vetro’
2022 Fondation Valmont Venice, Peter Pan. La nécessité du rêve
2022 Schöne aussichten, Museo Lumen, Brunico, Italy
Biografia
Silvano Rubino è nato a Venezia nel 1952. Ha studiato pittura all'Accademia di Belle Arti di Venezia. Vive e lavora a Venezia e Milano. 1972-1981 partecipa alle mostre collettive della Fondazione Bevilacqua La Masa di Venezia.
1972-1993 si dedica alla pittura.
1984-1987 si occupa di scenografia e costumi teatrali.
1989-1996 vive in Brasile dove espone le sue opere in spazi espositivi pubblici e privati.
1992-1993 lavora a un corpus di installazioni, ideato per la mostra Projeto Kafka, esposta al Museo Solar do Barão di Curitiba (Brasile). Da questo momento, l'installazione diventa uno degli aspetti più significativi del suo lavoro, in cui la sintesi formale diventa l'elemento che, unito a una dimensione poetico-concettuale, determinerà l'essenza del suo lavoro.
1994 inizia a lavorare con la fotografia. Le sue foto sono storie raccontate per immagini che costruisce partendo da set realizzati nel suo studio.
2000 Galeria Gabriela Mistral del Ministero della Cultura di Santiago del Cile, personale, Corpo a corpo, Diario di un delirio.
2001 inizia a utilizzare il vetro nelle sue opere.
2002 mostra Museo Archeologico Aosta, Glassway.
2009 53° Biennale d'Arte di Venezia, evento collaterale, Glasstress, Palazzo Franchetti, Venezia
2010 Fondazione Bevilacqua la Masa, Venezia, nella mostra personale In equilibrio tra due punti sospesi espone una serie di installazioni in cui utilizza diversi media come vetro, marmo, acciaio, video.
2012 MAD (Museum of Art and Design) New York, Glasstress New York.
2013 Maillol Museum Paris, Fragile.
2015 56a Biennale d'Arte di Venezia, evento collaterale, The Dialogue of Fire, Fondation Valmont, Venezia.
2016 Bornholm Art Museum, Danimarca, European Glass Context.
2017 inizia a lavorare a una serie di immagini realizzate con la modellazione 3D
2017 MMKK (Museum Modern Kunst) Klagenfurt, Unheimlich schön Stillleben heute
2019 Fondation Valmont Venice, Hansel e Gretel.
2021 Spuma, Space for the Arts, Venice, How long is forever?
2022 Fondazione Cini, Istituto di Storia dell’Arte, Centro Studi del Vetro, Editi-Inediti: disegnare ‘in vetro’
2022 Fondation Valmont Venice, Peter Pan. La nécessité du rêve
2022 Schöne aussichten, Museo Lumen, Brunico, Italy
MMKK Museum of Modern Art, Klagenfurt, Austria. |
Galeria de Arte Contemporaneo Gabriela Mistral, Ministerio de las Culturas, las Artes, y el Patrimonio, Santiago, Chile. |
Raccolte Civiche Castello Sforzesco, Milan, Italy. |
Museo de Arte en Vidrio, Madrid- Alcorcón, Spain. |
Fondazione Valmont, Losanna, Switzerland. |
Fondazione Cini, Istituto di Storia dell’Arte, Centro Studi del Vetro, Venice, Italy. |
Musée des Arts Décoratifs, Palais du Louvre, Paris, France |
2022 | Area privata, Resistere al dirottamento. Una conversazione tra Daniele Capra, Elio Caredda, Marcela Cernadas e Silvano Rubino,text by Daniele Capra, Venice, Italy; |
2021 | Bianco nel Bianco, texts by Alberto Fiz, Luca Berta &Francesca Giubilei, Venice; |
Crossing, ad occhi chiusi, texts by Elena Forin, Luca Berta & Francesca Giubilei, Venice; | |
Penzo+ Fiore, Venice Glass Week: l’equilibrio di Silvano Rubino al nuovo Spazio Spuma, Exibart, settembre 2021; | |
Francesca Brandes, Rubino: il suo mondo dietro lo specchio, éNordest, 27 settembre 2021; | |
Viana Conti, Valenze simboliche di luci-ombre in Silvano Rubino, settembre 2021; | |
2020 | Maravè object 2019 XVIII edizione, edited by Sabrina Zannier, Patrizio De Mattio, Udine; |
2019 | Pittura in tre tempi. Contemporary Italian Artists, edited by Francesca Giubilei e Luca Berta, Sparc-Venice Art Factory, Venice; |
2018 | Biennale d'Arte del Vetro contemporaneo, Museo Civico Sansepolcro e Spazio Vetrata Bernardini Fatti, Sansepolcro, Italy; |
2017 | Christine Wetzlinger-Grundnig, Unheimlich shon, Sillleben heute, Museum Moderner Kunst Karten, Klagenfurt, Austria; |
Lo que ha dejado Huellas. Collección GGM, edited by Florencia Lowenthal e Francisca Castillo. Centro Nacional de Arte Contemporáneo Cerillos Santiago, Chile; | |
Murano Oggi. Emozioni di vetro, edited by Gabriella Belli and Chiara Squarcina, Museo del Vetro di Murano, Murano- Venice; | |
2016 | European glass context 2016, edited by Susanne Jøker Johnsen, Bornholm Art Museum, Gronbechs Gard, Bornholm,Denmark; |
2015 | La stanza dei mutamenti, edited by Demetrio Paparoni, Collateral Event of 56th Venice Art Biennale, Venice, Italy; |
The dialogue of fire, edited by Didier Guillon, Francesca Giubilei, Luca Berta Palazzo Tiepolo-Passi, 56th Venice Art Biennale, Collateral Event, Venice, Italy; | |
Within light inside glass, edited by Francesca Giubilei, Istituto Veneto di Scienze, Lettere e Arti, Palazzo Loredan, Venice, Italy; | |
2014 | White Window, edited by Francesca Giubilei and Luca Berta, Temporary Gallery, Venice, Italy; |
2013 | Virginie Duchesne, «Fragile, Assez/solid», L’Œil, Paris; |
2012 | Holly Hotchner, David Mc Fadden,Adriano Berengo, Glasstress NewYork, Mad, NewYork; |
2011 | Onita Wass, Maria Wiberg, Glasstress Stochkolm, Millesgarden Museum, Stockholm, |
Angela Vettese, BLM 02>10, Fondazione Bevilacqua La Masa,Venice; | |
Michael Petry, The Art of not making,Thames & Hudson, London; | |
2010 | Michael Petry, Chiara Casarin,Tiziano Scarpa, In equilibrio tra due punti sospesi, Damiani editore, Fondazione Bevilacqua La Masa Venezia; |
Giacinto di Pietrantonio, Rosa Barovier Mentasti, Laura Mattioli,Tina Oldknow, Glasstress, 53rd Venice Art Biennale collateral event,Venice; | |
Enzo Di Martino, «Due punti sospesi in equilibrio» in Il gazzettino; | |
2009 | Roderick Conway Morris, «Contemporary reflections in glass» in International Herald Tribune, and New York Times; |
2007 | Enzo di Martino, «Vetri spaziali e forme di luce negata» in Il gazzettino,Venezia; |
2006 | Lucia Veronesi, «Silvano Rubino», in Tema Celeste, Milan, no 117; |
Camilla Seibezzi, Milovan Farronato, In scala perfetta, Galleria Michela Rizzo,Venice; | |
2002 | Antonio Arévalo, «Tacet», in Ludovico Pratesi (curator), Un’opera di..., in the home of Delphine and Ludovico Pratesi, Rome; |
Luigi Meneghelli, Silvano Rubino, Mort-Amour,Verona Live,Verona; | |
2000 | Antonio Arévalo, Riccardo Caldura, Sabrina Zannier, Corpo a Corpo, diario di un delirio, Galeria Gabriela Mistral, Santiago del Chile; |
Mario Savini, «Autori-tratti italiani», Segno, Pescara, no 169; | |
Alex Valdes, «Arte de Dualidades», El Mercurio, Santiago de Chile; | |
Waldemar Sommer, «En Galerias del Ponente», El Mercurio, Santiago de Chile; | |
Elizabeth Neira, «De cuerpos y contaminaciones», El Mercurio, Santiago de Chile; | |
Antonio Arevalo Riccardo Caldura Sabrina Zannier, Corpo a Corpo, diario di un delirio, Galeria Gabriela Mistral, Santiago del Chile; | |
1998 | Antonio Arévalo and Julian Zugazagoitia, Se son rose fioriranno, Museo Civico – Festival di Spoleto; |
Lorella Scacco, «Se son rose fioriranno», Tema Celeste, Milano, no 71; | |
1996 | Majda Bozeglav-Japelj and Sabrina Zannier, Il Corpo dell’Angelo, Obalne Galerije, Pirano; |
Roberto Vittorio, «Caccia all’angelo», Messaggero Veneto, Udine; | |
Sabrina Zannier, I don’t speak about silence, Galleria LipanjePuntin, Trieste; | |
Giulia Fagiolo, «Quelle pagine da scrivere sul corpo», Messaggero Veneto, Udine; | |
1995 | Sabrina Zannier, «Un Rubino del Nordest», Messaggero Veneto, Udine; |
Sabrina Zannier, Contrappunto, Museo Revoltella e Galleria Nadia Bassanese,Trieste; | |
Sabrina Zannier, Il cerchio delle fate, Galleria Lipanjepuntin, Trieste; | |
Roberto Vittorio, «Nel Cerchio delle fate», Messaggero Veneto, Udine; | |
Sabrina Zannier, «Achtung auf den Zug (Attenti al treno)», Flash Art News, no 123, Milan; | |
Marianna Acerboni, «Attenti al treno», Il Piccolo, Trieste; | |
Roberto Vittorio, «Trieste guarda verso est per avvicinare i linguaggi», Il Messaggero Veneto, Udine; | |
Elisabetta Luca, «Sperimentazione nel segno del Contrappunto», Il Piccolo,Trieste; | |
Roberto Vittorio, «Contrappunto bis per nuove riflessioni», Messaggero Veneto, Udine; | |
1994 | Lenberg Criscuolo, «Emergentes em Trieste», Guia das Artes, São Paulo, no 38; |
1993 | Lenberg Criscuolo, «Projeto Kafka», Guia das Artes, São Paulo, no 34; |
Adélia Maria Lopes, «Artista instala poética de Kafka no Solar», O Estado do Paranà, Curitiba; | |
Objetos e instalacoes de Silvano Rubino homenageiam Kafka, Jornal Do Estado, Curitiba; | |
Zeca Corréa Leite, «Fragmentos de Kafka», Folha de Londrina, Londrina; | |
Adalice Araujo, Projeto Kafka de Silvano Rubino no Solar do Barao, a mostra do ano, Gazeta do Povo, Londrina; | |
1992 | Adalice Araujo, Rubino, Museu de Arte Contemporânea do Paraná, Curitiba; |
Adalice Araujo, «Curitiba: Rubino no Mac», Guia das Artes, Sao Paulo, no 30; | |
1989 | Luigi Meneghelli, Silvano Rubino,Venice; |
2018 | Glass in Venice Award, Istituto di Scienze, Lettere ed Arti, Venice, Italy. |